Правила дорожнього руху
4. Обов'язки і права пішоходів
4.1
Пішоходи повинні рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, тримаючись правого боку.
Якщо немає тротуарів, пішохідних доріжок або пересуватися по них неможливо, пішоходи можуть рухатися велосипедними доріжками, тримаючись правого боку і не утруднюючи рух на велосипедах, або в один ряд узбіччям, тримаючись якомога правіше, а у разі його відсутності або неможливості рухатися по ньому — по краю проїзної частини назустріч руху транспортних засобів. При цьому треба бути обережним і не заважати іншим учасникам дорожнього руху.
4.2
Пішоходи, які переносять громіздкі предмети, або особи, які пересуваються в кріслах колісних без двигуна, ведуть мотоцикл, велосипед чи мопед, везуть санки, візок тощо, якщо їх рух тротуарами, пішохідними чи велосипедними доріжками або узбіччями створює перешкоди для інших учасників руху, можуть рухатися по краю проїзної частини в один ряд.
4.3
За межами населених пунктів пішоходи, які рухаються узбіччям чи краєм проїзної частини, повинні йти назустріч руху транспортних засобів.
Особи, які рухаються узбіччям чи краєм проїзної частини в кріслах колісних без двигуна, ведуть мотоцикл, мопед або велосипед, повинні пересуватися в напрямку руху транспортних засобів.
4.4
У темну пору доби та в умовах недостатньої видимості пішоходи, які рухаються проїзною частиною чи узбіччям, повинні виділити себе, а за можливості мати на зовнішньому одязі світлоповертальні елементи, для своєчасного їх виявлення іншими учасниками дорожнього руху.
4.5
Рух організованих груп людей по дорозі дозволяється тільки в напрямку руху транспортних засобів колоною не більш як по чотири особи в ряду за умови, що колона не займає більше половини ширини проїзної частини одного напрямку руху. Попереду і позаду колони на відстані 10–15 м з лівого боку повинні бути супровідники з червоними прапорцями, а у темну пору доби та в умовах недостатньої видимості — із засвіченими ліхтарями: спереду — білого кольору, позаду — червоного.
4.6
Організовані групи дітей дозволяється водити тільки по тротуарах і пішохідних доріжках, а коли їх немає — по узбіччю дороги у напрямку руху транспортних засобів колоною, але тільки у світлу пору доби і лише в супроводі дорослих.
4.7
Пішоходи повинні переходити проїзну частину по пішохідних переходах, у тому числі підземних і надземних, а у разі їх відсутності — на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч.
4.8
Якщо в зоні видимості немає переходу або перехрестя, а дорога має не більше трьох смуг руху для обох його напрямків, дозволяється переходити її під прямим кутом до краю проїзної частини в місцях, де дорогу добре видно в обидва боки, і лише після того, як пішохід упевниться у відсутності небезпеки.
4.9
У місцях, де рух регулюється, пішоходи повинні керуватися сигналами регулювальника або світлофора.
У таких місцях пішоходи, які не встигли закінчити перехід проїзної частини дороги одного напрямку, повинні перебувати на острівці безпеки або лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків, а у разі їх відсутності — на середині проїзної частини і можуть продовжити перехід лише тоді, коли це буде дозволено відповідним сигналом світлофора чи регулювальника та переконаються в безпеці подальшого руху.
4.10
Перед виходом на проїзну частину з-за транспортних засобів, що стоять, та будь-яких об’єктів, що обмежують оглядовість, пішоходи повинні впевнитись у відсутності транспортних засобів, що наближаються.
4.11
Чекати транспортний засіб пішоходи повинні на тротуарах, посадкових майданчиках, а якщо вони відсутні, — на узбіччі, не створюючи перешкод для дорожнього руху.
4.12
На трамвайних зупинках, не обладнаних посадковими майданчиками, пішоходам дозволяється виходити на проїзну частину лише з боку дверей і тільки після зупинки трамвая.
Після висадки з трамвая необхідно залишити проїзну частину не затримуючись.
4.13
У разі наближення транспортного засобу з увімкненим проблисковим маячком червоного та (або) синього кольору і (або) спеціальним звуковим сигналом пішоходи повинні утриматися від переходу проїзної частини або негайно залишити її.
4.14
Пішоходам забороняється:
a)
|
Виходити на проїзну частину, не впевнившись у відсутності небезпеки для себе та інших учасників руху;
|
б)
|
раптово виходити, вибігати на проїзну частину, в тому числі на пішохідний перехід;
|
в)
|
допускати самостійний, без нагляду дорослих, вихід дітей дошкільного віку на проїзну частину;
|
г)
|
переходити проїзну частину поза пішохідним переходом, якщо є розділювальна смуга або дорога має чотири і більше смуг для руху в обох напрямках, а також у місцях, де встановлено огородження;
|
ґ)
|
затримуватися і зупинятися на проїзній частині, якщо це не пов’язано із забезпеченням безпеки дорожнього руху;
|
д)
|
рухатися по автомагістралі чи дорозі для автомобілів, за винятком пішохідних доріжок, місць стоянки і відпочинку.
|
4.15
У разі причетності пішохода до дорожньо-транспортної пригоди він повинен подати можливу допомогу потерпілим, записати прізвища та адреси очевидців, повідомити орган чи уповноважений підрозділ Національної поліції про пригоду, необхідні дані про себе і перебувати на місці до прибуття поліцейських.
4.16
Пішохід має право:
a)
|
на перевагу під час переходу проїзної частини позначеними нерегульованими пішохідними переходами, а також регульованими переходами за наявності на те відповідного сигналу регулювальника чи світлофора;
|
б)
| вимагати від органів виконавчої влади, власників автомобільних доріг, вулиць і залізничних переїздів створення умов для забезпечення безпеки дорожнього руху.МОТОЦИКЛ І БЕЗПЕКА. ПРАВИЛА ДЛЯ МОТОЦИКЛІСТІВ ТА ПАСАЖИРІВ МОТОЦИКЛА.
На автомобільних дорогах будь-якої країни можна побачити різноманітний транспорт, який різниться маневреністю, швидкістю руху, що створює перешкоди і незручності на їхньому шляху, а, отже, й небезпечні ситуації. Обстановку ускладнюють і пішоходи. Усі вони є учасниками дорожнього руху (особа, яка бере безпосередню участь на дорозі як пішохід, водій, пасажир, погонич тварин). Полегшити учасникам руху сприйняття й оцінку обстановки можуть знання правил дорожнього руху в поєднанні з нормальною організацією дорожнього руху.
Причини ДТП з участю мотоцикла:
□ несправність транспортного засобу;
□ порушення правил дорожнього руху;
□ необережність водія або пасажира.
* Що таке мотоцикл? Які особливості цього транспортного засобу? (Мотоцикл — це двоколісний транспортний засіб, з коляскою чи без неї, що має максимальну масу не більше 400 кг і/ або двигун об’ємом більше 50 см3 (двигун внутрішнього згоряння. Особливості мотоцикла: він менший за габаритами, отже, його важче помітити у транспортному потоці; має два колеса, а значить, менш стійкий, що потребує від водія постійного утримання рівноваги; більше залежить від сили вітру і дефектів дорожнього покриття; водій мотоцикла практично не захищений від дощу, вітру, холоду і спеки)
Загальна концепція мотоцикла не змінилася з моменту його винаходу Готлібом Даймлером 1885 р.: водій сидить над бензиновим двигуном внутрішнього згоряння і керує переднім колесом.
Залежно від призначення і сукупності конструктивних ознак можна виділити: стандартні (класичні) мотоцикли, круїзери (чоппери, кастоми), спортбайки, туристичні мотоцикли, мотоцикли подвійного призначення (ендуро), мотоцикли спеціального призначення, спортивні, мотовсюдиходи (три- і чотириколісні), моторолери (скутери), мотоцикли з бічним причепом (коляскою), вантажні.
Водії і пасажири мототехніки є найвразливішими учасниками дорожнього руху. Достатньо падіння на швидкості 10-20 км/год, щоб дістати перелом кінцівки, а у випадку відсутності захисного мотошолома — черепно-мозкову травму. Тому мотоциклістам необхідно вкрай уважно ставитися до виконання правил дорожнього руху, не перевищувати швидкості, не здійснювати небезпечних маневрів. Це стосується не тільки водіїв, а й пасажирів.
2. Правила для водіїв мотоцикла
□ До управління мотоциклом допускаються особи, які досягли 16 років й мають посвідчення про право управління мотоциклом.
□ Особі, яка навчається керувати мотоциклом, повинно виповнитися не менше 14-ти років.
□ Перевозити пасажирів на мотоциклі дозволяється тільки в колясці й на задньому сидінні мотоцикла.
□ Не дозволяється перевозити дітей, які не досягли 12-ти років.
□ Водії мотоциклів, рухаючись групами, повинні їхати один за одним.
□ Водій та пасажири під час їзди на мотоциклі мають бути в застебнутих мотошоломах.
□ Перед виїздом необхідно перевірити справність гальма, звукової та світлової сигналізацій.
□ Світловідбивні деталі конструкції слід тримати в чистоті.
□ Транспортні засоби не дозволено ставити на проїзній частині в два і більше ряди. Мотоцикли (як і велосипеди, мопеди) і без бокового причепа дозволяється ставити на проїзній частині не більше, ніж у два ряди.
□ У темну пору доби та в умовах недостатньої видимості незалежно від ступеня освітлення дороги, а також у тунелях на рухомому транспортному засобі повинні бути ввімкнені фари ближнього (дальнього) світла.
□ Буксирування заборонено мотоциклами без бокового причепа, а також таких мотоциклів, мопедів чи велосипедів.
□ На мотоциклах у передбачених для цього місцях встановлюють номерні знаки відповідного зразка.
□ Заборонено змінювати розміри, форму, позначення, колір і розміщення номерних знаків, наносити на них додаткові позначення або закривати їх, вони повинні бути чистими і достатньо освітленими.
3. Правила для пасажирів мотоцикла
(ілюстративний або мультимедійний супровід)
□ Сідати/вставати з мотоцикла тільки за командою водія.
□ Краще сідати/вставати з мотоцикла тоді, коли він стоїть на підніжці.
□ Перед початком їзди сісти зручно.
□ Ставити ноги виключно на підніжки.
□ Не триматися за руки чи плечі водія.
□ Не переміщуватися по сидінню під час їзди.
□ Не «допомагати» водієві на поворотах нахилами тіла.
□ Не можна давити шоломом на водія, стукатися об його шолом.
□ На ямах і вибоїнах притискати ноги до підніжок.
□ Не виглядати, висуваючись далеко вбік, — це заважає обзору водія.
□ Не можна робити різких рухів, кричати.
4. Вправа «Асоціативний кущ»
— Якими можуть бути наслідки керування мотоциклом у нетверезому стані?
Під активною безпекою мають на увазі комплекс конструктивних показників, що перешкоджають виникненню ДТП.
У частині активної безпеки особливу увагу приділяють:
- гальмовим системам мотоциклів;
- динамічним якостям мотоциклів;
- системі освітлення дороги;
- сигналізації про гранично припустиме зношування шин;
- потужності двигуна;
- зручному розташуванню приладів контролю і керування мотоциклом;
- зручності посадки і керування;
- яскравості спеціального одягу водія і самого мотоцикла.
Наприклад, стійкість мотоцикла проти замету значною мірою залежить від ступеня зношування протектора шин. Сигнальні виступи на проекторі показують граничне зношування шини. Оглядовість характеризується межами видимості водія вперед та назад через дзеркало заднього виду. Зниження видимості може відбутися в результаті сліпучої дії світла, відбитого від гладких поверхонь деталей, розташованих на мотоциклі в полі зору водія. Тому блискучі деталі в цих частинах транспортного засобу конструкцією навмисне не передбачені або покриті хромованою оболонкою, що робить їх матовими.
До пасивної безпеки відносять конструктивні показники, які зменшують або виключають зовсім тілесні ушкодження, які можуть дістати люди мотоциклом у разі дорожньо-транспортних випадків.
Пасивна безпека — це властивості конструкції мотоцикла та екіпірування, що запобігають або знижують тяжкість травм водія, пасажира та інших учасників руху після того, як аварія вже сталася.
У мотоциклів арсенал засобів пасивної безпеки менший, ніж у автомобілів. Тут пасивну безпеку підвищує відсутність на зовнішній поверхні гострих виступів, вуглів, наявність енергопоглинальних накладок, надійне закріплення вантажів, здатність дзеркал заднього виду деформуватися й обламуватися без утворення гострих виступів і уламків.
Захисний одяг для мотоцикліста, мопедиста та пасажирів
Відповідно до Правил дорожнього руху всі мотоциклісти (водії і пасажири мотоциклів) зобов’язані користуватися захисними шоломами. І це не випадково, тому що кожна друга травма, яку дістав мотоцикліст, є черепно-мозковою.
Мотоцикліст, який цінує своє здоров’я, користується шоломом із легких композитних матеріалів, що закриває обличчя і має високий ступінь захисту. Шолом слід підбирати за розмірами голови. Під час руху на мотоциклі шолом обов’язково повинен бути надійно застебнутий, їздити в незастебнутому шоломі категорично заборонено Правилами, тому що незастебнутий шолом спадає з голови мотоцикліста раніше, ніж людина, яка падає, торкнеться головою дорожнього покриття.
Правилами дорожнього руху, на жаль, не передбачено обов’язкове використання мотоциклістами захисних окулярів і шкіряних рукавичок. Досвід свідчить, що застосування таких речей значною мірою охороняє мотоциклістів від можливості потрапити в дорожньо-транспортну пригоду. Справа в тому, що окуляри не тільки захищають очі від потрапляння в них сторонніх тіл (грудок бруду, які відлітають від коліс автомобіля, що йде попереду, пилу, піску, комах тощо), але й охороняють їх від впливу потоку зустрічного повітря. Остання обставина вже за швидкості 40-50 км/год спричиняє рефлекторне виділення сліз, і як захисна реакція — примружування очей водієм. У результаті цього звужуються поля зору обох очей, що значною мірою підвищує небезпеку виникнення дорожньо-транспортної пригоди.
Шкіряні рукавички (краги), по-перше, допомагають більш надійно утримувати рукоятки керма мотоцикла. По-друге, у холодну пору року рукавички (краги) захищають від переохолодження, яке робить руку водія менш рухливою під час керування мотоциклом. По-третє, у випадку падіння з мотоцикла рукавички (краги) надійно захищають руки від дрібних травм під час тертя їх об дорожнє покриття.
Мотоцикли та мопеди мають менше освітлювальних приладів, до того ж вони менші за розмірами, ніж автомобільні, тому мотоциклісти повинні непокоїтися про те, щоб їхній одяг мав світловідображувальні стрічки або світловідображувальні пластмасові елементи. Такий одяг уночі та за умов недостатньої видимості забезпечить додаткову безпеку мотоциклістам від наїзду автомобілем.
Доцільно вдягати водієві мотоцикла яскраво забарвлену шкіряну або текстильну куртку (яскраві кольори виділяють мотоцикліста серед руху).
|
Немає коментарів:
Дописати коментар